FAQ (Ofte stilte spørsmål)

Vi er her for å hjelpe! Ta kontakt på chat, e-post eller telefon dersom du ikke finner svar her.

Telefon: 66 82 26 60

Man - Fre: 09:00 – 20:00 | Søn: 14:00 - 20:00

Bildeprodukter

Kamera og utstyr

Postforsendelse:
Vi har dessverre ingen mulighet til å endre leveringsmetode i ettertid til "På døren" eller til å påskynde en ordre.

Henting i butikk:
Vi har dessverre ingen mulighet til ekspresslevering eller til å påskynde en ordre.

All vår produksjon er helautomatisk og sendes fra laboratoriet i Tyskland i samlede forsendelser. Beklager dette.

Det er dessverre ikke mulig å etterbestille bildeprodukter. Grunnen til dette er at alt skjer i en automatisk prosess på laboratoriet vårt fra du bestiller til det blir sendt til deg. Ønsker du å bestille mer av samme vare i etterkant, må du selv legge inn en ny bestilling.

Bildeprodukter:

Det er dessverre ikke mulig å forandre på en ordre når den først har blitt overført til oss. Grunnen til dette er at alt skjer i en automatisk prosess fra du bestiller til produktet blir sendt fra laboratoriet.

Du som kunde har derimot en 100% fornøyd-garanti hos CEWE Japan Photo og kan sende produktet i retur til oss dersom du ikke er fornøyd, og vi vil kreditere ordren tilbake til deg. Dersom du har hentet ordren din i en av våre butikker, kan du levere varen(e) tilbake i samme butikk og få pengene refundert.

Kamera og utstyr:

Ta kontakt med oss på chat,e-post eller telefon dersom du trenger å avbestille eller endre på en ordre.

Bildeprodukter

Om du velger Postforsendelse som leveringsmetode, vil din ordre komme i posten og må hentes på postkontoret dersom pakken ikke har plass i din postkasse.

Grunnpris – Postforsendelse
Standard 99,-
Veggbilder 50 cm og over 149,-
Grunnpris – På Døren
Standard 269,-
Veggbilder 50 cm og over 319,-

Grunnprisen dekker administrasjon- og emballasje-kostnader, samt frakt.

Leveringstid ved henting i butikk: 6-9 virkedager

Leveringstid ved postforsendelse: 7-10 virkedager

Hvordan endrer jeg sideforholdet?

  • Du kan endre sideforholdet via redigering / bearbeiding på din PC i et bildebehandlingsprogram (f.eks. Photoshop).
  • Ved de fleste digitale kameraer har man mulighet for å variere mellom 2:3 og 3:4 sideforhold.

Hvordan utregner jeg sideforholdet

  • Er bildefilen din 1500x1000 piksler, så kan man utregne sideforholdet på følgende måte: Man dividerer høyeste antall piksel med laveste antal piksel. 1500:1000 = 1,5 - det gir et bilde i 10 x 15 cm. Var resultatet blitt f.eks. 1,333, så gir det et bilde i 10 x 13 cm.

Minimumskrav til oppløsning:

Grønt: Dersom bildet ditt har høyere "verdier" enn nevnt her, er det god nok oppløsning for et godt printet resultat.

Gult: Dersom bildet ditt har høyere "verdier" enn nevnt her, men lavere enn "grønt", kan resultatet bli noe pikslete på print.

Format 4:3

StørrelseNødvendig DPI GrønnNødvendig DPI GulMinimum oppløsning "grønn"Minimum oppløsning "gul"
XYXY
10 x 13,3 2101208271100472628
20 x 26,7 210120165422079451261
30 x 40,0 2101202480330714171890
40 x 53,3 160952520335714961994
50 x 66,7 130802559341415752101
60 x 80,0 110702598346516542205
70 x 93,3 95652618349017912388
80 x 106,7 85582677357118272436
90 x 120,0 80552835378019492598
100 x 133,3 75522953393620472729
110 x 146,7 70503031404321652888
120 x 160,0 68483213428322683024
130 x 173,3 62463173423023543139
140 x 186,7 60443307441024253234
150 x 200,0 58423425456724803307
160 x 213,3 56423528470326463527
170 x 226,7 54413614482027443659
180 x 240,0 52413685491329063874
190 x 253,3 50403740498629923989
200 x 266,7 48393780504030714095

Format 16:9

StørrelseNødvendig DPI GrønnNødvendig DPI GulMinimum oppløsning "grønn"Minimum oppløsning "gul"
XYXY
10 x 13,3 2101208271472472841
20 x 26,7 210120165429439451682
30 x 40,0 2101202480440714172518
40 x 53,3 160952520447914962659
50 x 66,7 130802559455015752800
60 x 80,0 110702598462116542941
70 x 93,3 95652618465317913183
80 x 106,7 85582677475918273247
90 x 120,0 80552835503919493465
100 x 133,3 75522953525020473640
110 x 146,7 70503031539121653850
120 x 160,0 68483213571022684031
130 x 173,3 62463173564123544185
140 x 186,7 60443307588024254312
150 x 200,0 58423425609024804410
160 x 213,3 56423528627026464703
170 x 226,7 54413614642527444878
180 x 240,0 52413685655129065165
190 x 253,3 50403740665029925320
200 x 266,7 48393780672030715460
Vær oppmerksom på at eventuelle tekster ikke bør plasseres for tett på bildekanten. Dette er fordi det foretas en automatisk kantbeskjæring på 3-4% av motivet.
Bildene du bestiller, enten det er i form av papirkopier, fotobøker eller andre produkter, må være i JPEG- eller TIFF-format. Vi anbefaler å bruke JPEG, da filene overføres raskere. Man vil ikke merke noen kvalitetsforskjell på det ferdige produktet. For optimalt resultat bør du ha et godt oppløst bilde, i minimum 250 dpi. OBS! Hvis du har brukt Adobe-RGB, bør du gjøre om til sRGB før du sender inn til oss, da du ellers kan oppleve at bildene blir for mørke, og at rød farge ikke fremstår lys og klar. For detaljert informasjon om sideforhold og oppløsning, vennligst se her!
Vi anbefaler at man har bildene man ønsker å bruke i en CEWE FOTOBOK lagret lokalt på PC/Mac. Gjennom programvaren kan man bruke bilder fra skytjenester, som CEWE MyPhotos og eksterne harddisker, men det hender at CEWE FOTOBOKEN man holder på å lage kan miste referansen til originalbildene som blir brukt dersom «tilkoblingen» til skytjenesten blir brutt eller at den eksterne harddisken blir fjernet fra maskinen, og de bildene blir dermed borte fra prosjektet. Derfor er det ofte lurt å gjøre jobben i forkant med å plukke ut de aller fleste bildene man ønsker å bruke, lagre dem lokalt på maskinen, for så å bruke dem i programvaren, Min CEWE Fotoverden, fra den mappen man har lagret bildene i.

Dersom du av forskjellige årsaker skal returnere et produkt, må du melde om dette på forhånd. Ta kontakt med oss på tlf 66 82 26 60 eller send oss en e-post til kundeservice@japanphoto.no. Du vil da motta et returnummer for forsendelsen.

Postpakken skal merkes med returnummeret, og sendes til:

 

CEWE Norge AS
Slimeveien 6B
1275 Oslo

Hvis man oppdager at pakken er skadet allerede ved avhenting på postkontoret, må du melde fra om dette med en gang. Det skal da registreres et skadeskjema på postkontoret og varen returneres. I tillegg skal det sendes en e-post til kundeservice@japanphoto.no med informasjon om ordrenummer og hvilken skade som har oppstått.

Oppdager man en transportskade først når du åpner emballasjen, må du snarest ta med deg hele forsendelsen, inklusiv emballasjen, tilbake på postkontoret og fylle ut et skadeskjema. Postkontoret hjelper deg med utfyllingen av deres standard skadeskjema.

Hvis det mangler en eller flere varer i din ordre og dette ikke skyldes at du har en restordre liggende hos oss, kontakter du oss så fort som mulig på e-post: kundeservice@japanphoto.no. E-posten må inneholde følgende informasjon:

– Ordrenummer/Fakturanummer
– En beskrivelse av hva som er feil/mangler

Vi vil undersøke saken og rette opp feilen uten ekstra kostnad for deg.

Ved reparasjoner kan du levere inn ditt produkt til en av våre mange butikker eller sende produktet inn til nettavdelingen vår på Bjørndal. Sendes produktet til nettbutikken må du fylle ut vårt reklamasjons-/reparasjonsskjema og legge dette sammen med produktet du sender inn.

Pakk produktet godt inn så det tåler postgangen. Vi anbefaler å sende som Norgespakke på grunn av sporingsmulighetene.

Merk pakken tydelig med «Reklamasjon/reparasjon» og benytt følgende adresse:

CEWE Norge AS
Slimeveien 6B,
1275 Oslo

Det er verkstedet som til sist avgjør hvorvidt en reparasjon dekkes av garanti/reklamasjon eller om du som kunde må betale for reparasjonen. Dette blir først avgjort når produktet ankommer verkstedet. Produksjonsfeil går vanligvis innunder garanti eller reklamasjon. Er feilen derimot et resultat av bruk, må du som kunde selv betale for reparasjonen.

Kontakt gjerne vår kundeservice på kundeservice@japanphoto.no eller tlf 66 82 26 60 dersom du skulle ha noen spørsmål vedrørende reklamasjoner eller reparasjoner. Hvis du har fått et reparasjonsnummer, settes det stor pris på om dette oppgis ved henvendelser.

FORSIKRINGSREPARASJON

Har du vår SuperSikring på produktet som skal repareres, må du fylle ut skademeldingskjema og sende det som vedlegg sammen med produktet.

Som privatperson har du i henhold til Angrerettloven 14 dagers ubetinget angrerett på kjøp gjort i nettbutikken vår. Angreretten gjelder i 14 dager fra den dagen du mottar produktet. Ønsker du å benytte deg av den, må du gi oss beskjed via telefon 66 82 26 60 eller e-post kundeservice@japanphoto.no innen angreretten er utløpt, og du mottar da et returnummer som postforsendelsen skal merkes med.

En vare som returneres på angrerett skal kunne selges som ny. I praksis vil dette si at den må returneres i samme stand og mengde som da du mottok produktet og slik du forventer at et nytt produkt skal leveres. Brutt forsegling på programvare, minnekort og lignende opphever angreretten. Varer som kommer i retur uten at dette er overholdt blir returnert til avsender. Varen skal returneres komplett i original og uskadet emballasje, og det må ikke skrives, settes på merkelapper eller tapes direkte på originalemballasjen. Du er selv ansvarlig for returforsendelsen, og derfor anbefaler vi at du sender pakken som Norgespakke på grunn av sporingsmulighetene.

Angrerettskjemaet kan lastes ned og skrives ut HER.

Er ordren betalt med postoppkrav som betalingsmåte, må også kontonummeret som pengene ønskes utbetalt til noteres på angrerettskjemaet. Det samme må du gjøre hvis du har betalt med faktura via Cresco eller Klarna. Har du betalt med Visa eller MasterCard blir pengene tilbakeført til det samme kortet du benyttet til betaling.

Merk pakken tydelig med «Angrerett» samt returnummer, og benytt følgende adresse:

CEWE Norge AS
Slimeveien 6B
1275 Oslo

Har du valgt å hente ut din nettordre i en av våre butikker, gjelder Angreretten på samme vis som for andre ordre bestilt i nettbutikken, og vi benytter oss av de samme rutinene. Du kan også levere inn en avtalt retur med returnummer i en av våre butikker innen rimelig tid fra avtalt retur med vår kundeservice.

Global Blue Tax Free Shopping
Er du bosatt utenfor Norge, Sverige, Finland og Danmark kan du benytte deg av Global Blue Tax Free Shopping for rask og enkel tilbakebetaling av mva. Varen(e) må ha en total verdi på minimum 250,- NOK (ekskl. mva.) og fakturaadressen må være registrert på en fast bopel utenfor Norge, Sverige, Finland og Danmark.

Ønsker du at vi skal legge med sjekk fra Global Blue, huker du av for «Inkluder Global Blue Tax Free skjema» i fanen «Frakt og betaling» underveis i bestillingsprosessen og velger landet du bor i fra nedtrekksmenyen. Vi tilbyr også Global Blue Tax Free Shopping i alle våre fysiske butikker. Vilkår og ytterligere informasjon om Global Blue Tax Free Shopping finner du her.

Svalbard og Jan Mayen
For varer til personer som bor/oppholder seg på Svalbard eller Jan Mayen, er det et vilkår for momsfritak at den enkelte vare må ha en salgspris på minimum 1000,- NOK (ekskl.mva.). Momsfritaket skal dokumenteres med blankett RD-0032 som må være påført tollmyndighetenes utførselsattest senest én måned etter at varen ble levert til kjøper.

Dersom du registrerer en kundekonto på CEWE Japan Photo med postadresse på Svalbard, så vil prisene vises automatisk uten moms.

Danmark, Finland og Sverige
Ved omsetning til personer som er bosatt i Danmark, Finland eller Sverige skal momsfritaket dokumenteres med utfylt skjema RD-0032. Varen(e) må ha en total salgsverdi på minimum 1000,- NOK (ekskl. mva.) og kjøperen må dokumentere fritaket med salgsdokument der kjøperens navn og bostedsadresse framgår og innførselsdokument fra kjøpers hjemland som viser innførselsdato og at mva. er betalt.

Tollvesenets attest for utførsel av varer (Skjema RD-0032)
Ønsker du Tollvesenets attest for utførsel av varen(e), vennligst skriv i kommentarfeltet underveis i bestillingsprosessen at du ønsker Skjema RD-0032 vedlagt. Du kan lese mer om tollblanketten her.

Det må ikke gå mer enn én måned fra fakturadato til du fører varen(e) ut av landet. Tollvesenet kan ikke attestere utførselen etter at varen er tatt med ut av Norge. Ferdig utfylt og attestert originalskjema med kontonummer du ønsker pengene utbetalt til, må sendes per vanlig brevpost til følgende adresse innen rimelig tid:

CEWE Norge AS v/Økonomiavdelingen
Postboks 4 Bjørndal
1214 Oslo
Norge

Vi anbefaler å ta kopi av ferdig utfylt og attestert originalskjema før du sender det inn i tilfelle det skulle bli borte i postgangen. Vi gjør oppmerksom på at det tar lengre tid å behandle brevpost som er sendt rekommandert til nevnte postadresse, og anbefaler derfor å sende det inn som vanlig brevpost.