TIPS OG TRIKS MED THOR HÅKONSEN

HUNDEFOTO

Å ta et bilde av en hund kan være enkelt nok, men det å få det ekstra flotte portrettet er kanskje ikke alltid like enkelt med mindre man har satt seg litt inn i hvordan kamera og teknikken bak fungerer, og ikke minst hvilke virkemidler man skal ta i bruk for å få et godt bilde. Med dagens kamera, og til og med mobiltelefoner, så er ofte det siste det viktigste.

Personlig så bruker jeg systemkamera med fullformatssensor, lyssterk optikk og en studiolampe på batteri for å få de beste og mest interessante bildene av hunder. Som oftest bruker jeg teleoptikk til disse bildene. Et objektiv med en lengre brennvidde, på rundt 80-200mm, gjør det enklere å få til de fine og duse bakgrunnene som fremhever hunden.

Sjekk temasiden vår for hundefotografering med utvalgt og egnet utstyr her. 

1. Vær rolig og tålmodig

Hunder er som en følelsessvamp, og er du stressa så blir hunden stressa. Så om hunden ikke poserer som du vil, tell til 10 og gi hunden en pause og forsøk igjen. En stresset hund får et kroppsspråk som aldri blir bra på et bilde – husk, det er bare for gøy!

Welsh Corgi Cardigan | Nikon D5 + NIKKOR 24-70mm f/2.8 VR + Godox AD600B © Thor Håkonsen

2. Kom ned på nivå

Kanskje det viktigste tipset av alle. Dette tipset gjelder uansett hva du tar bilde med, mobil, kompaktkamera eller systemkamera. Kom ned på nivå med hunden, eller noen ganger legg deg helt ned på bakken, slik at du får øyekontakt. Når du er nede på nivå med hunden, så er det også mye enklere å isolere hunden fra bakgrunnen i bildet – slik at den fremstår som hovedmotivet. Dette er et tips som i praksis gjelder all fotografering, om det gjelder barn, hunder eller insekter

Test

Amerikansk bulldog og Whippet | Nikon D3S og Nikon D4S + NIKKOR 70-200mm f/2.8 VR + Godox V860II (Whippet) © Thor Håkonsen

3. Få hjelp

Det å få hjelp til å ta bilder av hund er uvurderlig, da kan man mye enklere få hunden til fokusere på noen andre en deg og du kan konsentrere deg om å ta bildet i det øyeblikket hunden fremtrer fra sin beste side.

Collie | Nikon D850 + NIKKOR 70-200mm f/2.8 VR + Godox AD200 © Thor Håkonsen

4. Været

Men tenker kanskje at strålende sol fra blå himmel er det beste været å ta bilder av hunden. Faktisk så foretrekker jeg alltid å ta bilder i lettskyet eller til og med overskyet vær, skulle det være sol vil jeg alltid forsøke å finne skygge å ta bildene i. Dette er fordi at når det er sol, så blir det ofte for hardt lys. Dette gir harde skygger og for mye kontrast mellom sort og hvitt f.eks – noe som fører til at det sorte ”gror” igjen og det hvite blir helt utbrent og det ikke er noe data der.

Flat-coated retriever | Nikon D500 + NIKKOR 70-200mm f/2.8 VR + Godox AD600B © Thor Håkonsen

5. Bakgrunn og omgivelser

Tenk på hvordan bakgrunnen og omgivelsene er. Forsøk å ha en ”ren bakgrunn” og om mulig ha avstand mellom hund og bakgrunn, dette gjør at man enklere kan få rene og diffuse bakgrunner som fremhever hunden. Se etter om det er objekter som er forstyrrende, som en bil eller noe med skrikende farge. Endre i så fall litt vinkel på kamera, ofte er det veldig lite som skal til for at bakgrunnen blir ”ryddig”.

Australsk gjeterhund | Nikon D4 + NIKKOR 70-200mm f/2.8 VR + Godox V860II © Thor Håkonsen

6. Fokus

Sett fokus på riktig sted, nemlig øynene. Dette betyr at man må lære seg hvordan man manuelt flytter fokuspunktene i sitt kamera.

Storpuddel | Nikon D5 + NIKKOR 70-200mm f/2.8 VR + Godox AD600B © Thor Håkonsen

7. Lær deg kameraet

For virkelig å kunne få de bildene man ønsker, så er neste steg å lære seg skikkelig hvordan kamera fungerer. Hvordan endre program, hvordan endre lukker, blender eller ISO – og ikke minst hva er lukker og blender og hva gjør det med bildene? Test ut, og studer bildene hva som skjer når du endrer de forskjellige tingene.

Pumi | Nikon D5 + NIKKOR 70-200mm f/2.8 VR + Godox AD600B © Thor Håkonsen

Tekniske begrep - få kontroll på disse:

Lukkertid (S/Av) - Lukkertiden er tiden som sensoren blir belyst. Dette påvirker i hovedsak om bevegelse blir fryst i bildet. En lang lukkertid på f.eks 1/60 sekund vil ikke kunne gi skarpe bilder på en hund i bevegelse. En løpende hun krever lukkertider på rundt 1/640 sekund eller raskere.

Blender (A/Tv) – Blenderen avgjør hvor stor lysåpningen inn til bildesensoren er, og påvirker dermed hvor mye lys som slipper inn og ikke minst dybdeskarpheten. Hvor stor blenderåpningen er påvirker igjen hvilke lukkertider som er mulig å ha. Jo lavere blendertall (f/) jo større åpning, men mindre dybdeskarphet.  f/2.8 er en stor blender og gir muligheten til raskere lukkertider og uskarpe bakgrunner. f/22 kan kun brukes på veldig solrike dager, eller ved bruka av studiolamper og blits, og gir stor dybdeskarphet.

ISO – dette tallet sier noe som lysfølsomheten på sensoren.  Om man ikke klarer å få de raske lukkertidene man ønsker ved ISO100 eller 200 som ofte er standard-ISO, så kan man skru opp følsomheten til 800 eller 1000 og dermed kan man få raskere lukkertider ved samme blender.  Men vær oppmerksom på at når man øker ISO, så vil også bildekvaliteten gå ned. Typisk blir det da mer kornete og fargene flyter mer sammen.  De fleste moderne systemkamera takler ISO opp til 800 uten noen særlige problemer, men det er bare de dyrere modellene som har god bildekvalitet over dette.